Država mi pomaže

o oporezivanju i poticanju stambene štednje

 

2014. godine situacija je bila takva da je državi kao i uvijek ponestajalo novca, a to je između ostaloga značilo i:

  1. da su (privremeno) ukinuti poticaji stambenoj štednji (jer je država trebala novca);
  2. da su dani prijedlozi izmjena Zakona o porezu na dohodak koji su od 2015. godine najavili početak oporezivanja zarađene kamate na štednju (jer je država trebala novca);
  3. da su kamate na štednju zbijene još bliže 0% kao posljedica ekspanzivne monetarne politike središnje banke (koja je takva bila jer je država trebala novca i središnja banka joj je suprotno svome zakonskom madnatu, kao i uvijek, pomagala);
  4. da je rizik držanja imovine u kunama opet porastao (jer… je država trebala novca).

 

Iz tih i sličnih razloga, ja sam otvorio stambenu štednju. Na stranu moja želja da jednoga dana eventualno posjedujem vlastitu nekretninu, stambena štednja je bila ok.

Prvo, denominirana je u eurima.

Drugo, kamatna stopa je fiksna i za to vrijeme još uvijek sjajna od cca 3%.

Treće, u prvim prijedlozima izmjena zakona, kamate na stambenu štednju bile su izuzete od oporezivanja.

Četvrto, kako više nije bilo državnih poticaja, stambene štedionice su bile sve drage i pune pogodnosti. Te 2014. godine nije bilo nužno platiti suludo skupu naknadu za sklapanje ugovora. Kada kažem suludo skupu, mislim na cca 750 kuna. Eto do čega dovodi nepostojanje državnih poticaja😉

 

Godina prođe, zakon se izmjeni, kamate na stambenu štednju ipak se oporezuju (jer država još više treba novca), a poticaji stambenoj štednji se vrate (jer su bili izbori).

Jej.

 

2016. godina je, meni moja stambena štedionica ovih dana šalje izvještaj za 2015. godinu. Kažu, cca 50 kuna poreza i prireza što mi odmah uzimaju i isplaćuju državi. Ali, obećano mi je i 245 kuna državnih poticajnih sredstava. Koja doduše nisu uplaćena, ali bit će (vjerojatno, možda, za kojih godinu dana).

Reklo bi se da sam sjajno prošao, samo…

Kako mi raste ušteđevina i godišnje zarađena kamata, raste i plaćeni porez i prirez.

Kako se državna poticajna sredstva računaju iz

prosječna kamatna stopa na nove devizne depozite stanovništva kod kreditnih institucija oročenih na razdoblje od 1 do 2 godine koja se izračunava jednom godišnje za razdoblje od 12 mjeseci počevši od srpnja prethodne godine do lipnja tekuće godine (uključujući podatak za lipanj) na temelju objavljenih statističkih podataka…

a još je na početku posta rečeno u kojem smjeru te kamate idu, tako se smanjuje i iznos državnih poticajnih sredstava. Za 2015. godinu to bi bilo maksimalno 245 kuna po stambenom štediši, za 2016. godinu to će biti maksimalno 205 kuna po stambenom štediši… Vidimo kamo to ide…

 

Ukratko, koliko sam bacio oko, onako okvirno, na kraju svojih pet godina u stambenoj štedionici ja ću vjerojatno biti na cca 0 što se tiče poreza+prireza i državnih poticajnih sredstava. I to je OK. Ako sve prođe u redu.

Ali to nije sve, ima još! Državna poticajna sredstva naime, tehnički baš i nisu imovina štediše. Mogu to postati ako ja izdržim punih 5 godina. Ili ako prije toga roka uzmem stambeni kredit u stambenoj štedionici. Ali inače ne.

 

Ako ja iduće godine dođem u stambenu štedionicu i kažem, dobar dan, dobar dan, idem u.. Slovačku započeti novi život, molim lijepo moj novac, dobivam svojih državnih poticajnih sredstava točno… 0 kuna.

Ako ja iduće godine dođem u stambenu štedionicu i kažem, dobar dan, dobar dan, idem uzeti stambeni kredit… prekoputa, jer koliko vidim vi dajete samo uz valutnu klauzulu, a banka preko puta se pod pritiskom monetarne politike izlaže ogromnom riziku i daje u kunama i uz nižu kamatu, molim lijepo moj novac da ga tamo ubacim kao učešće, dobivam svojih državnih poticajnih sredstava točno… 0 kuna.

Znate, nekako, volio bih da mi država ne pomaže.

Odgovori

