Koliko ne vrijede hrvatske autoceste?

Ne vrijede četiri tisuće vrtića

4000

Posredno, trošarine za gorivo i krediti koje diže HAC u ime svih nas financiraju i ovaj oglas

 

Vezano za ove posljednje istupe besramne socijalističke propagande, volio bih podsjetiti na dvije stvari.

Prva je ta da je radna teorija vrijednosti kriva.

I svi to znaju. Čak i najjači socijalist zna da ako ode u supermarket i kupi dvije kile paradajza, te njegove dvije kile paradajza vrijede njegovih 25 kuna samo dok je taj paradajz jestiv. Ako pak taj paradajz trune koji tjedan u njegovoj kuhinji dok je on… na cestarskim susretima (it’s a thing…), dvije kile truloga paradajza više ne vrijede tih 25 kuna. Ne vrijede ništa. Štoviše, trošak su jer i socijalist mora platiti odvoz smeća ili izložiti sebe smradu i potencijalnoj zaraznoj bolesti. Ista je stvar sa hrvatskim autocestama. Koliko god bačen novac na njih i dignuti krediti bili žalosna činjenica, autoceste kao autoceste ne vrijede ništa jer danas čak ne ni uspijevaju ostvariti pozitivnu nulu, i to će biti tako dok god je država vlasnik.

 

Druga je ta koliko bi autoceste kao takve mogle vrijediti ako se država makne od njih i da nekome da s njima učinkovito upravlja. A ni to nije mnogo, jer za hrvatskim autocestama i nije bilo neke stvarne potrebe te su kao takve investicijski promašaj. Primjerice, uzmimo okvirno da je ukupna naplata cestarina koja se na svim hrvatskim autocestama može ostvariti 2 milijarde do 2,5 milijarde kuna godišnje u idealnim uvjetima. Iluzorno je za očekivati da će u bilo kome trenutku u idućim godinama taj iznos biti veći. Čak i da dođe neki strašni koncesionar i upeterostruči cijene, strategijom pljačke putnika namjernika možda bi uspio ušićariti u ljetnim mjesecima, no jednako toliko bi i izgubio u ostatku vremena. Naposljetku, alternativni cestovni pravci postoje, Hrvata je sve manje, ekonomska situacija u Hrvatskoj neće procvjetati, a boljih i jeftinijih turističkim odredišta ima na svakom koraku. Poanta mi je, čak i da neki strašni lihvar dođe, bez brige, neće uprihodovati.

 

Ono što koncesionar može napraviti je srezati troškove. Može se riješiti 3 od 4 zaposlenika HAC-a (eto otkuda zeleni oglasi), koji su trenutno po najboljoj komunističkoj praksi zaposleni da bi eto bili zaposleni, i koji su čisti višak. Može poboljšati poslovanje na hrpu drugih načina, recimo prestati financirati cestarske susrete. I recimo da se to dogodi, da država ne jamči nekakav minimalni promet, ili minimalni profit, i da je sve idealno, i da uspije iz 2 milijarde kuna gubitka stvoriti gotovo nezamislivu milijardu kuna dobiti godišnje na hrvatskim autocestama. Recimo da se nađe neka budala koja će stvarno očekivati milijardu kuna godišnjega profita od hrvatskih autocesta, od sada do vječnosti, i da je spremna prihvatiti povrat od 10% koji uopće ne pokriva sve moguće rizike i političku nestabilnost, koliko vrijede hrvatske autoceste? Sve hrvatske autoceste?

Možda 10 milijardi kuna. Možda, u idealnim uvjetima.

 

Mislim da se ovdje može izvući jedna važna pouka. Najbolja stvar koju bi vlada danas uopće napraviti je prerezati ludilo, prihvatiti gubitke, uzeti tih idealnih 10 milijardi kuna i zatvoriti time dio HAC-ova dugo od 23+ milijardi kuna (što je isto samo dio duga po projektu autocesta), i prestati graditi proklete autoceste. Daj Bože da se nađe neki idiot koji bi za te autoceste iskeširao 3 milijarde eura (pod daj Bože ne računam domaće mirovinske fondove), i malo veći dio duga bi se mogao zatvoriti (opet ne cijeli) i krenuti dalje. Već je gotovo 80.000.000.000 + kuna bačeno na tu glupost. Do kada više?

Monetizacija autocesti nije dovoljna. Čak ni privatizacija autocesti nije dovoljna. Potrebna je i privatizacija autocesti i ustavna zabrana gradnje autocesta državi. Tko bi potpisao peticiju i ima li kakvu ideju za plakate?🙂

 

Podsjećam i na:

Koliko ne vrijedi dionica INE

5 thoughts on “Koliko ne vrijede hrvatske autoceste?

  1. Pingback: Autoceste, referendum i jednostavno rješenje | Tko je John Galt?

  2. Vlade su nas preko autocesta zadužile 30 milijardi kuna, a vi bi im dali još 10 pa kad je bal nek je bal?
    Meni se ideja ne sviđa.
    Ja bih da me Vlada što prije razduži onih prvih 30 milijardi (u proračun smo im već dali 130 pa neka malo bolje raspodjele njihovu potrošnju) pa da svi skupa lakše dišemo i bezbrižno se vozimo našim državnim cestama za koje više nikome nismo dužni.
    Može li mi netko objasniti u čemu griješim?

  3. Ako odeš na tipa HACove stranice možeš tamo naći njihove financijske izvještaje i plan poslovanja koji su blago rečeno nerazumljivi i u najmanju ruku mutni. 300 milijuna kuna negativnih tečajnih razlika, nije bed, nećemo dat niti jednu rečenicu objašnjenja od kuda 300 milijuna kuna negativnih tečajnih razlika. Ne kažem da nisu tu sa razlogom, no nema niti jedne rečenice koja bi to objasnila. I to je još najbanalniji primjer.

    No ono što je zapravo bitno ako gledamo mogućnost budućnost su operativni prihodi i rashodi vezani za same autoceste. Koji nisu navedeni. Mislim da se nešto slično može izvuć iz tablice PLAN RAĈUNA DOBITI I GUBITKA HAC-a (konsolidirano) I PLAN PRIHODA I RASHODA JAVNOG DOBRA ako se iz njih izbaci hrpa financijskih stavki i proračunske dotacije. Tako onda dolaziš da je u 2013. godini

    cca 1,5 milijardi kuna prihoda
    cca 0,7 milijardi kuna rashoda prije amortizacije – zbog te se brojke vole hvalit da cestarine više nego pokrivaju održavanje i oni pozitivno posluju i štogod

    cca 1,4 milijardi kuna amortizacije i ispravka vrijednosti

    Google kaže da recimo u SAD-u procjena životnoga vijeka autoceste ide na 45 godina, a usporedbom sa kapitalom HAC-a to je tu negdje. Na stranu to što Vlada propisuje stope amortizacije, recimo da se amortizacija obračunava realno.

    To znači da HAC bez proračunskih dotacija od subvencija i prije financijskih prihoda i rashoda ostvaruje minus od 0,6 milijardi kuna godišnje.

    Tu su možda još i neke cake (nisam provjeravao, ali amortizacija je vjerojatno linearna, a to kod stvari poput autoceste ne bi bilo super objektivno, također,realni i nenapuhani troškovi održavanja moraju rasti kako autoceste stare), ja sam možda fulao neke sitnije brojke…

    Poanta ostaje da pola milijarde + kuna godišnje nestaje u crnoj rupi zbog gradnje autocesti samo kroz HAC. U dugome roku raspoređeno kroz vrijeme to je jednako kao da godišnje u crnoj rupi nestaje 12,5 od 900 kilometara autocesta kojima upravlja HAC.

    To je sve prije gotovo 1,4 milijarde kuna koje je HAC dobio 2013 godine od trošarina na gorivo, te prije troška svih kredita koje kontinuirano podiže kako bi gradio nove autoceste s još manje prometa i manjim povratom na investirano, a koje na kraju neće moći platiti HAC već će biti naplaćeni iz proračuna.

  4. Pingback: Nevolje u paklu |

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s