Pakovanja koja se smanjuju

o najiritantnijem ekonomskom fenomenu

 

Da li ste kada otišli do trgovačkog centra i sa uvijek iste police dohvatili… toaletni papir, odnijeli ga kući i onda shvatili da je… rola toaletnog papira manja no što bi trebala biti? A da li ste nakon toga pomislili da gubite razum ili ste zaključili da je ta rola toaletnog papira doista manja?

Ako je bilo u pitanju ono prvo, ipak ne gubite razum. Kao što je vidljivo u ovoj vijesti, proizvodi se doista (stalno) smanjuju, a da pri tome stoje jednako (ili su u ekstremnim situacijama čak i skuplji).

 

Zašto?

Smanjivanje pakovanja, promjena sastava proizvoda u vidu sastojaka niže kvalitete ili većega udjela jeftinijeg sastojka, pa čak i uvođenje novih manjih proizvoda rezultat je pritiska na cijene, u pravilu inflacije. Proizvođači pokušavaju izbjeći (velika) podizanja cijena, ili rjeđe – tom strategijom pokušavaju povećati tržišni udio, pa za novac daju manje nadajući se da kupac neće primijetiti. Sa svoje strane pak kupci “ne primjećuju” jer ih inflacija osiromašuje, nemaju novca, ili jednostavno pokušavaju jeftinije proći.

Kako pakovanja postaju sve manja, u jednome trenutku ključna masa kupaca primjećuje da… je njen toaletni papir manji od papirnatih maramica, da… njihov ajvar ima okus poput bljuvotine, štedi na… nečemu, odustaje od maloga/nekvalitetnog pakovanja i prelazi proizvođaču koji dostavlja količinu/kvalitetu kakva je prije bila standard. Standard opet postaje standard.

Okvirni prikaz u varijaciji veličine pakovanja/kvalitete robe kroz vijeme

Okvirni prikaz u varijaciji veličine pakovanja/kvalitete robe kroz vijeme

 

No to nije sve, a zato dajem primjer upaljača.

Naime, prije dvadesetak godina bila je široko dostupna više-manje jedna vrsta upaljača. Ona s obično plavom prozirnom plastikom. I u pravilu upaljač je trajao dok je u njemu bilo plina. S vremenom je kineska konkurencija uništila svu drugu, i to kako drugačije no cijenom. A ako cijenom, onda je i kvaliteta upaljača drastično pala. Jedno vrijeme nije bilo moguće kupiti upaljač koji se nije potrgao nakon kutije cigareta, a većina plina ostajala nepotrošena.

Onda je cca 7 ili 8 godina došao BIC. BIC su made in France upaljači koji su se kada su se pojavili na tržištu plaćali i do 5 puta više od kineskih konkurenata. No za razliku od kineskih konkurenata, nitko nikada nije uspio potrgati kotačić na BIC-u i kao posljedica, prosječan BIC traje nekoliko mjeseci do pola godine, odnosno sve dok u njemu ima plina. BIC je zavladao tržištem, a kineski konkurenti nestali. Nekoliko godina se uopće nije moglo kupiti upaljač koji nije proizveden u Francuskoj ili Nizozemskoj. Tek u zadnje vrijeme se uokolo opet pojavljuju, ne još šrot, no ipak malo manje kvalitetni i manje skupi upaljači od BIC-a.

 

Želim reći, i samo vrijeme ovoga ciklusa smanjenja i povratka na staro/bolje razlikuje se ovisno o vrsti robe. Kod prehrane je taj ciklus relativno kratak. Kod neke trajnije robe može doslovno potrajati desetljećima.

2 thoughts on “Pakovanja koja se smanjuju

  1. ne znam jesi li pušač ili govoriš napamet ali bic upaljači traju cca mjesec dana i točno je da su kvalitetniji ali ne traju ni blizu pola godine…inače ja se ne sjećam da je ikada nedostajalo ovih prozirnih občnih upaljača osim što im je u zadnje vrijeme cijena porasla cca 100% i više… ovisno gdje kupuješ…uglavnom nema ih više za dve kune koliko su koštali zadnjih destak godina

    • Ne znam na koji BIC misliš, ali ja obično kupim onaj najveći (od tri veličine) i ovaj zadnji je kod mene više od dva mjeseca i unutra je više od pola plina.
      A što se tiče nestanka običnih upaljača, sigurno jesam malo natezao i oni sigurno nisu posve nestali sa tržišta. Ali što je je, ja sam ih u jednome trenutku uopće prestao primjećivati, a Tisak je jedno vrijeme imao za prodaju samo BIC i/ili onoga Nizozemca kojem se isto nikada nije lomio kotačić.

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s