HAKOM – mobilna telefonija

Regulirana konkurencija i neregulirana regulativa (6)

 

Kako tržište mobilne telefonije u RH formalno zadovoljava neke izmišljene uvjete tržišnih struktura (odnosno nitko u % nema više od 50%), mjere HAKOM-a poduzete na tome tržištu s različitim ciljevima uglavnom su bile… bezvezne. U smislu da nisu značajno utjecale na samo tržište. Da, odobravaju cjenike i tako dalje, no uglavnom su to formalnosti. Ne formiraju sami cijene usluga na tržištu kao što to rade kod fiksne telefonije. Što se tiče tih bezveznih mjera…

 

I. Obavijest o prenesenom broju

Kada je 200x-te godine TELE2 došao na hrvatsko tržište došao je nepripremljen i sa promašenom poslovnom strategijom. Nije da je RH bila jedina, TELE2 je tih godina ušao na veći broj europskih tržišta i onda se s njih koju godinu kasnije povukao jer su samo krvarili novac. Ako se pogledaju njihovi financijski izvještaji, u njima se vidi da uz samu Švedsku dobro posluju i šire se više-manje samo u zemljama bivšega SSSR-a. TELE2 je kompanija koja (je primjenjivala) najprimitivniju marketinšku strategiju (niže cijene i ništa više). U vrijeme kada je išlo, kada je novaca bilo i kada je glavni razlog uzimanja nekoga operatera bio mobitel, a ostatak mobilnoga tržišta si je konkurirao nudeći bolje pakete (mobitel + cijene + kvaliteta usluge). Da stvar bude gora, nisu željeli potrošiti da bi se probili na tržištu, još i danas u biti nisu izgradili vlastitu mrežu i u biti se ponašaju kao virtualni operater. Što nisu.

Kako bi TELE2 nastavio uplaćivati sve te lijepe naknade za koncesije državi i kako se ne bi povukao i iz Hrvatske kao što je napravio s većim brojem EU zemalja, HAKOM je tijekom vremena povlačio više poteza koji bi TELE2 trebali omogućiti profitabilnost. Samo što nisu.😀

 

Iako stoji da je to nekim pojedincima bitno, mogućnost prijenosa broja između operatera nema bitnoga utjecaja na samo tržište. Ljudi zapravo mijenjaju brojeve mobilnih telefona na redovnoj bazi bez nekih većih problema. HAKOM je pogrešno smatrao drugačije i onda je najprije uvedena mogućnost prijenosa broja. Tu nema problema, makar je malo bezvezno. Upravo je HAKOM pri tome propisao da svi operateri i moraju:

  1.  imati najavu koja će obavještavati korisnike mobilnih telefona da se broj koji pozivaju prebacio iz mreže koju prema svome predbroju koristi.
  2.  ta najava korisnicima mora biti automatski uključena, osim ako drugačije korisnik ne zatraži.

Kako potrošači zabunom ne bi napravili više račune. Radi zaštite potrošača, dakle.

Ali TELE2 nije uskoro postao profitabilan kao što je očekivao HAKOM iz gore navedenih razloga – prijenos broja je tu stvarno sporedna stvar. No što je napravio HAKOM? Zaključeno je da ljudi ne prenose brojeve (u TELE2) zbog govornih najava.

HAKOM je onda naredio svim operaterima da moraju isključiti svim korisnicima glasovnu najavu bez dozvole korisnika i držati je isključenom. Osim ako se potrošači sami ne jave i baš to izričito zatraže. Kako to sve znam? Pa meni je ta najava bila isključena. Možda mi i je došla kakva obavijest o tome, ali ne trošim svoje vrijeme na čitanje spama kojim me moj operater obasipa. I tako… trebalo mi je neko vrijeme da shvatim što se događa.

Dio je ljudi potrošio više no što je imao na umu prije nego što je shvatio što se događa. Konačni efekt na tržište je bio gotovo nikakav. Ljudi zbog toga nisu počeli prenositi brojeve. Počeli su prenositi brojeve kada je VIP suočen s klizanjem tržišnog udjela pokrenuo rat na tržištu s 50% popusta na tarifu zbog prijenosa broja, a ostali ga slijedili.

 

II. Govorna pošta

… je usluga koju u Hrvatskoj nitko ne koristi osim nekoliko čudaka. Ali u nekim zapadnim zemljama je izuzetno popularna i profitabilna operaterima. Hrvatski su operateri to primijetili, odnosno rekli su im njihovi šefovi, i protekloga desetljeća poduzeli su mnogo toga da populariziraju govornu poštu. U nekim se slučajevima mogla čak  i koristiti besplatno, dok ne postane dovoljno popularna da bi se na njoj moglo zarađivati, ne.😀  I operateri su je automatski aktivirali svim novim korisnicima.

Svatko tko je tijekom proteklog desetljeća kupio novi paket na bonove u onoj kratkoj knjižici je pisalo nešto u stilu: govorna pošta vam je aktivna, deaktivirajte je tako da utipkate to i to, ponovno je aktivirajte tako da aktivirajte to i to. Pravno gledano sve je u redu, potrošač je prihvatio uvjete korištenja i aktivan pretinac govorne pošte, koji je mogao odmah i deaktivirati ako mu nije trebao. Znam to jer sam ja svoj deaktivirao odmah. Govorna pošta je glupost. Slično je bilo i s pretplatnicima.

No kako ljudi ne čitaju svoje ugovore, čak ni kada su tri sličice veličine 10×5 centimetara, dio ljudi nije deaktivirao svoje pretince. Oni koji su ih pozivali bili su bijesni zbog naplate poziva, jer u Hrvatskoj je govorna pošta = glupost i nitko nije želio plaćati javljanje pretinca govorne pošte. HAKOM je tijekom godina skupljao ogroman broj prigovora na to.

Tada je HAKOM, pošto se ipak bavi i zaštitom potrošača, da bi zaštitio potrošače, zabranio operaterima da posve zakonito aktiviraju pretince govorne pošte sa brojevima telefona (za razliku od, recimo, usluga s dodanom vrijednošću). To će biti usluga koju se mora izričito zatražiti. OK? Koga briga za neko narušavanje slobode ugovaranja… Pogotovo kada je ovakva glupost u pitanju. No stvar postaje još bolja. Da “popravi” desetljeće neaktivnosti po tome pitanju, HAKOM je naredio operaterima da pretince govorne pošte automatski deaktiviraju svima koji ih imaju aktivne. Uključujući i onih par čudaka koji ih koriste. Bez pitanja. Jep. Radi njihove zaštite, razumije se.

Da li je to imalo ikakvog utjecaja na samo tržište? Na to koliko su ljudi trošili na mobitele? Na profite operatera? Pa… baš i ne.

 

III. HAKOM i sapunica s opomenama

Da se ne ponavljam.

 

ping

One thought on “HAKOM – mobilna telefonija

  1. Pingback: Koliko je regulacije dovoljno? |

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s