Privatizacija željeznica

Regulirana konkurencija i neregulirana regulativa (3)

 

Ako kažem da HŽ treba privatizirati, sumnjam da će se netko usprotiviti (netko od čitatelja ovoga bloga, razumije se).  Konačno se “pokrenula” i ta “privatizacija HŽ-a”, ili bar pripreme za privatizaciju. Sindikati se žale i iznose neke priglupe argumente, što je doduše i očekivano, no opet stoji da “privatizacija”, odnosno način na koji se ta “privatizacija” provodi, smrdi do neba.

 

I. O integraciji

Ako ćemo o privatizaciji HŽ-a, da li stvarno ima smisla razbiti taj sustav na nekoliko cjelina (konkretno infrastrukturu, putnički i teretni prijevoz)? Odgovor je da nema.

U poslovnoj stvarnosti naime postoji nešto što se zove integracija, ovdje prije svega vertikalna, a i ponešto horizontalne. Integracija je u slučaju željeznica smislena jer… pruga ničemu ne služi bez vlakova koji voze tom prugom, vlakovi ničemu ne služe bez pruge kojom voze. Potrebna je koordinacija između prometovanja vlakova jer više vlakova ne može biti na istome mjestu na pruzi. Normalna je poslovna logika da su te stvari povezane.

O da, u teoriji se može i bez vlasničkog povezivanja, no budimo realni. Hrvatska je malena zemlja. Željezničkih pravaca postoji samo toliko, (potencijano) profitabilna su samo dva. Koliko željezničkih prijevoznika uopće može (profitabilno) poslovati na tome tržištu? Ergo, nema smisla razbiti taj sustav na nekoliko međusobno odvojenih cjelina.

 

II. O regulaciji

Recimo da se to ipak napravi i u stilu neke kvazi konkurencije osnuje nešto glupo poput ARTZU-a. Što je ARTZU? Ne, nije pokemon. ARTZU predstavlja agenciju za regulaciju tržišta željezničkih usluga. Pošto nema previše smisla ponavljati zašto su regulatorne agencije nešto loše, skratimo to na ovo:

ARTZU je institucija koja uz produkciju papira i zadovoljavanje EU ima jednu osnovnu funkciju, a ta funkcija je sljedeća: određivanje cijene po kojoj se prodaje pristup infrastrukturi – pruzi. ARTZU je stoga taj tko bi na nekom kvazi željezničkom tržištu određivao tko je u kojoj mjeri profitabilan. Većom cijenom pristupa infrastruktura je profitabilnija, nižom cijenom prijevoz je profitabilniji. ARTZU svojim odlukama raspodjeljuje zaradu između subjekata na tržištu. Veoma tržišno. Živjela konkurencija!

Ali, ima ali. Znamo da željeznice u Hrvatskoj nisu profitabilne. Znamo isto tako da bi bilo politički loše ukinuti sve trase osim Rijeka-Zagreb-granica i granica-Zagreb-Vinkovci-granica.

 

III. O stvarnosti

Stoga je odmah u startu izvjesno da ARTZU neće nekim kvazi znanstvenom metodom niti pokušavati odrediti “stvarni trošak” korištenja infrastrukture. Očito je dakle, da će ARTZU regulirati cijene na način da prijevoznik bude profitabilan.

Ne samo to, nego ima i dodatan poticaj za to, mora naime opravdati svoju svrhu i dovesti bar još kojeg (EU) prijevoznika koji će voziti nešto tim prugama. Da se dokaže postojanje te mistične konkurencije. Stoga, ARTZU će u biti stvari kroz niži od realnog troška infrastrukture dijeliti subvencije stranim i domaćem prijevozniku. Neka se ostvare neki mutni ciljevi o prodaji putničkog i cargo prijevoza u državnom vlasništvu njemačkim željeznicama ili kome već, krug se zatvara.

A da stvari budu još gore, sve ovo je sasvim jasno i u dragoj Vladi. Tamo su naime i pošli od pretpostavke da će se infrastruktura de facto financirati ne od poslovanja i prodaje usluga korištenja pruga nego iz državnog proračuna. Lokalnih proračuna. Trošarina.

A da stvari budu još gore, u tome se pretpostavljaju i megalomanski projekti gradnje novih pruga koje će financirati država. Sada, nije da imam nešto protiv gradnje novih pruga, ali neka ih rade oni kojima trebaju. Umjesto toga Radimir je proširio svoje igralište.

Ne mogu reći da je sve ovo posve negativno. Bar u prijevozu doći će do nekih racionalizacija, poboljšanja poslovanja i slično tome.  No  u konačnici, privatizacija HŽ-a u Hrvatskoj nažalost ne znači kraj svega onoga lošega, ne većeg dijela onoga lošega, zbog čega je i trebala biti pokrenuta – trošenja tuđeg novca. Znači prije svega da ulazimo u period malo drugačijeg trošenja tuđeg novca, ovaj puta u skladu s EU regulativama.

 

P.S.

ARTZU? Zanimljiv odabir motiva na stranici…

Ali to nije sve!

ASZ? Što je to ASZ? Agencija za sigurnost željezničkog prometa… Kaj?? Jep, i to imamo

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s